Slim in koeltechniek

header

Ons verhaal

Het fundament

Het verhaal van IJskoud begint in 1935 met de oprichting van installatiebedrijf K.J. Krop op De Omval in Amsterdam. In de jaren ’60/70 legt de heer Krop (onbewust) de basis voor het huidige IJskoud: hij besluit zelf min 70 graden vrieskasten te gaan bouwen omdat hij die op dat moment niet kan importeren. Zeer vooruitstrevend voor die tijd! Een expertise waarin IJskoud zich decennia later bovendien verder zal specialiseren.

Groei en krimp

In 1960 wordt K.J. Krop overgenomen en omgedoopt tot B.V. Koudebureau IJskoud. Als IJskoud in opdracht van Brouwerij Heineken een innovatieve insteekkoelunit ontwikkelt, is de nieuwe naam meteen gevestigd. De losse, uitneembare unit blijkt een slimme vinding waarmee IJskoud tot eind jaren ’90 succes heeft in de horecabranche.

Tegen het eind van de eeuw breekt voor de horeca een lastige tijd aan. De handel wordt moeizamer en de branche zakelijker. Zo moeten caféhouders ineens zelf de meubels kopen die ze voorheen nog gratis kregen van de brouwer. Een flinke investering die veel ondernemers de das omdoet. Ook IJskoud, intussen vooral actief in de horeca en bovendien afhankelijk van één grote partij, ondervindt de gevolgen hiervan. Hoog tijd voor een koerswijziging.

Het keerpunt

De omslag komt rond de millenniumwisseling. Henk Komin, die in 1990 als stagiair bij IJskoud binnenstapte en intussen projectleider is, bereidt zich voor op overname van het bedrijf. De ad-hoc werkwijze van ‘pieken in de zomer, duimendraaien in de winter’ ligt hem absoluut niet. Rond 2000 verlegt hij de focus.

Vanaf dat moment richt IJskoud zijn pijlen ook op andere branches. En Komin maakt nóg een belangrijke strategische keuze: hij ziet geen heil in concurreren op prijs maar wil zich onderscheiden in de kwaliteit van onderhoud en service. Die beslissing brengt ook een ander type klant in het vizier: grote(re) bedrijven en instellingen die hogere eisen stellen. Precies wat Henk voor ogen heeft: budgetteren, vooruitplannen en langetermijnrelaties op basis van onderhoud.

De bakens verzet

In 2003 neemt Henk Komin het bedrijf over. En hij weet wat de sleutel is voor een succesvolle toekomst: specialisatie. IJskoud betreedt nieuwe werkterreinen, zoals de medische wereld en de voedingsindustrie. Een flinke omwenteling voor de hele organisatie. Immers, de belangen worden groter en daarmee ook de gevolgen. Een stevige professionaliseringsslag volgt. Als José Komin, de echtgenote van Henk, in 2005 in het bedrijf stapt, raakt dit proces in een stroomversnelling.

In lijn met de ambities zet IJskoud een nieuw en modern bedrijfspand neer. Van het Zeeburgerpad verhuist het bedrijf op 8 mei 2009 naar het NDSM-terrein in Amsterdam-Noord. Een stoere plek. Maar vooral een uitbreiding van de mogelijkheden. Zo krijgt het pand op de Digitaalstraat een speciale trainingsruimte voor de eigen technici. Plus een klimaatcel voor proeven en tests in een nagebootste omgeving. Een nieuwe mijlpaal.

In de metamorfose die IJskoud doormaakt, komt ook de automatisering aan bod. Met de introductie van tools als de digitale werkbon en een webportal voor de klant, loopt IJskoud voorop in de markt. Het levert Henk Komin in 2010 een nominatie op voor de Gouden Kans, de prijs voor de meest innovatieve MKB’er in Noord-Holland.

Vandaag, morgen en overmorgen

In zo’n tien jaar tijd heeft IJskoud vrijwel alle processen geautomatiseerd en geoptimaliseerd. Actief beheer is intussen een specialiteit, installation-based de norm. IJskoud beheert en monitort hele installatieparken van klanten op afstand. En dat allemaal vanuit de Digitaalstraat.

De technologie staat, de organisatie draait op volle toeren: IJskoud is 100% stormproof. Met het huis keurig op orde richt IJskoud nu alle aandacht op de toekomst. Onze missie: toegevoegde waarde bieden aan die klanten voor wie beheersing van de koeling cruciaal is voor het bedrijfsproces.

header header header header header header